درد ساعد و بازو
کمردرد و درمان آن
آبان ۲۲, ۱۳۹۷
کاردرمانی سکته مغزی

کاردرمانی سکته مغزی یکی از مهم ترین راهکارهای توانبخشی و کاهش عوارض پس از سکته مغزی است که بیمار می تواند در کلینیک کاردرمانی و یا بصورت کاردرمانی در منزل از آن بهره ببرد.

سکته مغزی یکی از آسیب های شایع و جدی مغزی است که سالانه جان میلیون ها نفر را تهدید می کند.

این عارضه شایع مغزی سبب بروز اختلال در نورون محرکه فوقانی و فلج یا ضعف در یک طرف بدن می شود.

اختلالات عملکردی از جمله اختلالات حسی، اختلالات درکی، مشکلات بینایی، اختلالات گفتاری و مشکلات حرکتی از جمله مهم ترین عوارض سکته مغزی هستند.

علائم و عوارض سکته مغزی

• ضعف و بی حسی یک طرفه بدن
  • فلج اندام ها در موارد شدید
  • مشکلات بینایی مانند تاری دید و دید دوتایی
  • اختلال خلق
  • اختلالات ذهنی همچون فراموشی و ناتوانی در درک موقعیت
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع در موارد شدید
  • اختلال در بلع غذا
  • اختلال در تکلم صحیح

کاردرمانی سکته مغزی

فیزیوتراپی سکته مغزی و کاردرمانی سکته مغزی از مهم ترین راهکارهای توانبخشی و درمان سکته مغزی هستند.

خدمات فیزیوتراپی در منزل و کاردرمانی در منزل متخصان گروه توانبخشی می تواند به بهبود عوارض جسمی _ حرکتی و همچنین اختلالات ذهنی ایجاد شده در اثر سکته مغزی کمک کند.

اغلب مبتلایان به سکته مغزی دچار اختلالات حرکتی بخصوص در حفظ تعادل ، ایستادن ، راه رفتن و انجام فعالیت های شخصی می شوند و به همین دلیل نیازمند خدمات توانبخشی از جمله کاردرمانی سکته مغزی می شوند.

کاردرمانی سکته مغزی به بیمار کمک می کند تا بتواند به استقلال در انجام فعالیت‌های روزمره زندگی همچون لباس پوشیدن، غذا خوردن، حمام رفتن و… برسد.

کاردرمانی سکته مغزی عوارض ایجاد شده برای بیمار را به حداقل رسانده و کیفیت زندگی بیمار را پس از سکته مغزی بهبود می بخشد.

تمرینات کششی و تقویتی روی مفاصل و تاندون عضلات برای حفظ دامنه حرکتی مفاصل و کاهش سفتی عضلات یکی از اصول کاردرمانی سکته مغزی است که توسط متخصص کاردرمانی در منزل برای بهبود وضعیت بیمار و افزایش استقلال فردی توصیه می شود.

استفاده از سمت ضعیف شده نیز از دیگر مواردی است که یک متخصص کاردرمانی به آن تاکید می کند، اگرچه ممکن است انجام این کار در ابتدا برای بیمار دشوار باشد اما این کار می تواند بتدریج سبب تقویت این عضلات شود و به کاهش عوارض سکته مغزی کمک کند.

تمرینات کاردرمانی سکته مغزی متناسب با شرایط هر بیمار شامل سن ، جنسیت و میزان فعالیت وی قبل از بیماری تنظیم می شود.

تدام در انجام تمرینات کاردرمانی سکته مغزی یکی از اصول مهم در موفقیت این درمان ها در بهبود شرایط بیمار است.

این درمان ها زمان بر بوده و بیمار و اطرافیان وی باید با حوصله جلسات کاردرمانی سکته مغزی را دنبال کنند.

فیزیوتراپی در منزل نیز برای بیماران مبتلا به سکته مغزی ضروری است و بیماران میتوانند از خدمات فیزیوتراپی در منزل متخصصان توانبخشی ما بهره ببرند.

دکتر رکسانا قریشی

دکترای علوم اعصاب