آرتروز لگن

کاردرمانی
کاردرمانی چیست؟
آرتروز لگن

آرتروز لگن عارضه ای تخریبی و پیشرونده است که به دلایل از بین رفتن و تحلیل غضروف مفصلی رخ می دهد.

آسیب دیدگی و از بین رفتن غضروف منجر به آسیب دیدگی استخوان ها در محل مفاصل شده که این امر سبب بروز علائم آرتروز می شود.

آرتروز لگن یکی از انواع شایع آرتروز در افراد سالمند است که ریسک ایجاد شکستگی لگن را نیز افزایش می دهد.

افزایش سن با فرسودگی تدریجی غضروف مفصل لگن همراه است که این وضعیت سبب ضعف مفصل و افزایش میزان آسیب پذیری آن و ابتلا به انواع آسیب ها می شود.

درد ، التهاب ، سفتی و خشکی ، کاهش دامنه حرکتی و مشکلاتی در عملکرد طبیعی مفصل لگن از مهم ترین علائم آرتروز لگن هستند که برای بیماران ایجاد می شوند.

فعالیت هایی مانند راه رفتن و پیاده روی برای این مبتلایان دشوار بوده و ممکن است با وارد شدن یک ضربه خفیف دچار شکستگی لگن شوند.

معاینه فیزیکی در کنار تست ها و روش های تشخیصی همچون اسکن استخوان ، ام آر آی و سی تی اسکن به تشخیص دقیق این عارضه و شدت آن به پزشک متخصص کمک می کند.

فیزیوتراپی بهترین درمان غیر جراحی آرتروز لگن است و تمرینات فیزیوتراپی در منزل به کاهش علائم بیمار و بهبود وضعیت وی کمک می کند.

علائم آرتروز لگن

• درد لگن که با فعالیت و راه رفتن تشدید می شود.
  • اختلال در عملکرد طبیعی مفصل
  • منتشر شدن درد به اندام های تحتانی
  • ناتوانی در حفظ تعادل و راه رفتن بطور صحیح
  • سفتی و خشکی مفصل لگن که موجب محدودیت حرکتی لگن می شود.
  • قفل شدن لگن و ناتوانی در نشستن و ایستادن بطور طبیعی
  • تغییر شکل و دفورمیتی مفصل

دلایل و عوامل خطر

• وارد شدن فشار بیش از حد به مفصل در اثر فعالیت های تکراری و یا اضافه وزن شدید
  • آسیب دیدگی مفصل لگن در گذشته ماننند شکستگی لگن
  • وارد شدن آسیب مستقیم به مفصل لگن
  • فرسایش تدریجی مفصل به دلیل کهولت سن
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی ابتلا به آرتروز

درمان آرتروز لگن

بیمار مبتلا به آرتروز باید زمان استراحت خود را بیشتر کرده و فعالیت هایی که با وارد شدن فشار به مفصل مبتلا به آرتروز و تشدید درد همراهند را به حداقل برساند.

نشستن و عدم فعالیت به مدت طولانی نیز می تواند سبب تشدید درد و سایر علائم بیماری شود که باید از این وضعیت ها نیز اجتناب شود.

استفاده از پله و راه رفتن به مدت طولانی نیز از عواملی هستند که سبب تشدید وضعیت بیمار می شوند و باید به حداقل برسند.

قرار دادن کمپرس گرم و سرد در محل دردناک می توان درد و التهاب را تسکین دهد.

برای کاهش درد می توان با تجویز پزشک از داروهای مسکن مانند آسپرین و ایبوپروفن استفاده کرد.

در موارد درد شدید ممکن است پزشک داروهای تزریقی کورتونی را توصیه کند.

در صورتی که بیمار در حرکت بطور طبیعی دچار مشکل است می تواند از وسایل کمکی همچون عصا و واکر استفاده کند.

استفاده از کفش و کفی طبی که فشار های وارده از زمین را جذی می کنند می تواند به کند شدن روند تخریبی مفصل لگن کمک کند.

فیزیوتراپی و تمرینات ورزشی فیزیوتراپی در منزل موثرترین راهکار درمانی آرتروز لگن است که به کاهش درد و التهاب و بهبود وضعیت حرکتی بیمار مبتلا کمک زیادی می کند.

تمرینات تقویتی و کششی که توسط متخصص فیزیوتراپی در منزل تجویز می شود به افزایش دامنه حرکتی مفصل و بازیابی توان از دست رفته آن کمک می کند.

در صورتی که روش های غیر جراحی نتوانند به کاهش علائم بیمار و بهبود شرایط وی کمکی بکنند جراحی که امروزه بیشتر بصورت جراحی تعویض مفصل لگن است انجام می گیرد.

فیزیوتراپی پس از جراحی نیز برای کاهش دوره نقاهت و بازگشت سریع تر عملکرد طبیعی لگن ضروری است.

دکتر رکسانا قریشی

دکترای علوم اعصاب