آرتروز زانو و درمان آن با فیزیوتراپی

درد ساعد و بازو
درد ساعد و بازو و دلایل آن
آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از انواع شایع آرتروز مفاصل است که سبب بروز درد ، التهاب و محدودیت حرکتی مفصل زانو می شود.

آرتروز زانو رایج ترین دلیل زانودرد در افراد میانسال و سالمند است که می تواند منجر به ایجاد اختلال در فعالیت های عادی فرد شود.

زانودرد از مشکلات شایع سیستم اسکلتی بدن انسان است که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند و آرترو زانو یکی از دلایل ان است که اغلب افراد سالمند را درگیر می کند.

آرتروز به دلیل از بین رفتن غضروف مفصل که سر استخوان ها در محل مفاصل را می پوشاند رخ می دهد.

این وضعیت منجر به سایش استخوان ها بر روی هم و بروز علائمی همچون ، درد و کاهش شدید دامنه حرکتی مفصل مبتلا می شود.

آسیب های قبلی زانو ، بالا رفتن سن، اضافه وزن و وارد شدن فشار های بیش از حد و تکراری به مفصل زانو از مهم ترین عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به آرتروز زانو هستند

درمان آرتروز زانو با فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش ها است که توسط متخصصان فیزیوتراپی در منزل ما به بیماران ارائه می شوند.

علائم آرتروز زانو

• درد مفصل زانو که در هنگام فعالیت و راه رفتن افزایش می یابد.
  • تشدید درد هنگام فعالیت و راه رفتن و تسکین درد با استراحت و بی حرکتی
  • تشدید درد در ابتدای حرکت بخصوص در ابتدای روز
  • ناتوانی در راه رفتن به مدت طولانی
  • ناتوانی در حفظ تعادل
  • محدودیت حرکتی مفصل زانو
  • سفتی و خشکی مفصل زانو
  • التهاب و قرمزی مفصل زانو
  • صدا دادن مفصل زانو هنگام حرکت

دلایل و عوامل افزایش دهنده خطر

• حرکات تکراری مفصل زانو
  • انجام ورزش های سنگین و پرخطر که فشار زیادی به مفصل زانو وارد می کنند.
  • اضافه وزن که موجب وارد شدن فشار بیش از حد تحمل به زانو وارد می کند.
  • افزایش سن که سبب فرسایش تدریجی غضروف ها شده و احتمال بروز آرتروز زانو را افزایش می دهد.
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات مفصلی
  • عفونت مفصل زانو
  • آسیب اجزای زانو مانند پارگی منیسک زانو ، پارگی رباط های زانو و …
  • کندرومالاسی کشکک زانو
  • آسیب های قبلی زانو مانند شکستگی ، پیچ خوردگی و دررفتگی
  • بیماری های زمینه ای مانند آرتریت روماتوئید
  • اختلال در تعادل هورمون های بدن

درمان آرتروز زانو

افزایش زمان استراحت و کاهش میزان فعالیت برای کاستن از میزان فشاری که به مفصل زانو وارد می شود ضروری است.

از انجام فعالیت هایی مانند دویدن ، بالا و پایین رفتن از پله ، چهار زانو و دو زانو نشستن و … اجتناب کنید.

استفاده از کمپرس گرم و همچنین بستن زانو با باندهای مخصوص به گرم نگه داشتن مفصل زانو و تسکین درد کمک می کند.

حتی المکان از توالت فرنگی استفاده کیند تا فشار کمتری به زانو ها وارد شود.

در صورت وجود اضافه وزن در اولین فرصت با ورزش و رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهید.

برای تسکین درد و التهاب می تواندی با نظر پزشک از داروهایی مانند ایبوپروفن ، دیکلوفناک و ناپروکسن استفاده کنید.

در صورت درد شدید ممکن است پزشک تزریق داروهای کورتونی را توصیه کند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی درمانی ایمن و غیر تهاجمی است که نقش مهمی در درمان آرتروز زانو و تسکن علائم و عوارض ناشی از آن دارد.

فیزیوتراپیست از مدالیته های فیزیوتراپی زانو مانند الکتروتراپی، لیزر پرتوان و تمرین درمانی برای کمک به درمان آرتروز زانو استفاده می کند.

به دلیل اینکه بسیاری از مبتلایان به این عارضه به دلیل زانودرد شدید قادر به خروج از منزل و مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی نیستند فیزیوتراپی در منزل برای آن ها بسیار مناسب است.

فیزیوتراپی در منزل سبب کاهش درد، افزایش انعطاف پذیری مفصل زانو و بهبود دامنه حرکتی زانو می شود.

تمرینات ورزشی فیزیوتراپی در منزل با تقویت عضلات زانو احتمال ابتلا به سایر آسیب های زانو را به حداقل می رسانند.

در صورتی که روش های ذکر شده نتوانند به درمان آرتروز زانو کمک بکنند جراحی ضروری می باشد.

برای دریافت خدمات فیزیوتراپی در منزل با این شماره تماس حاصل بفرمایید : ۰۹۱۲۳۷۸۳۹۰۵